A Hódmezővásárhelyi Tankerületi Központ az EFOP 3.2.5-2017 „Pályaorientáció, kiemelten MTMI készségek és kompetenciák fejlesztése a köznevelés rendszerében” című felhíváson a Modern Tudás Menő Iskola elnevezésű projektjével (EFOP-3.2.5-17-2017-00008) 100.000.000 Ft vissza nem térítendő támogatást nyert. A projekt a Csongrádi Batsányi János Gimnázium és Kollégium, Csongrád és Térsége Széchenyi István Általános Iskola, Alapfokú Művészeti Iskola és Kollégium, és a Makói József Attila Gimnázium diákjai számára a matematikai, természettudományi, műszaki és informatikai ismeretek bővítését, valamint pályaorientációs tevékenységek megvalósítását szolgálja.
A tevékenységek körének meghatározásakor több cél került megfogalmazásra. Egyrészt a bevonni kívánt Makó és Csongrád város és térségeihez kapcsolódó általános iskolákban és gimnáziumokban tanuló 10-18 év közötti - több mint 1500 diák - tudatos pályaválasztási tevékenységének hatékony támogatása korcsoport szerinti bontásban, az esélyegyenlőség figyelembevételével. A fejlesztendő készségek közül azokra fókuszál a pályázat, melyek hosszú távon biztosítják a munkaerőpiacra való belépést és az ottani hatékony részvételt.
Cél, hogy a projektidőszak végére a projektben résztvevő intézmények eredményesebben, hatékonyabban működjenek, népszerűségük, elismertségük növekedjen és a térségben élők hosszútávon is fontos szellemi központnak tekintsék őket, bizalommal forduljanak hozzájuk.
A bevont tanulók korcsoporti megoszlásához igazodva, már 10 éves kortól elkezdődik az MTMI (matematika, természettudományos, műszaki és informatikai) területek népszerűsítése. A programok megvalósítása során a fokozatosság, a korszerűség és a játékosság elveinek szem előtt tartásával történik meg a tanulók bevezetése ezekre a területekre. Cél, hogy a diákok képesek legyenek igazodni megváltozott munkaerő-piaci igényhez.
A felhívásra benyújtott szakmai tervben megfogalmazott cél továbbá, hogy az intézményekbe szervezeti szinten épüljön be a pályaorientáció iránti fogékonyság, a pedagógusok sajátítsák el azt a szempontrendszert, mellyel a diákokat pályaorientációs célkitűzéseik megtalálásában segíthetik. Ezért fontos, hogy intézmények pedagógusai rendelkezzenek olyan alapvető ismeretekkel, melyekkel ezeket a tevékenységeiket a jövőben egyre hatékonyabban végezhetik.
A megvalósító intézmények Pedagógiai Programja, Szervezeti és Működési Szabályzata kibővül úgy, hogy hangsúlyosan jelenjen meg e dokumentumokban a pályaorientáció és az MTMI oktatás-nevelés.
A projekt célkitűzéseinek megismerését és előrehaladását valamennyi intézményi pedagógus és a partnerszervezetek képviselői számára is szeretnék elérhetővé tenni. Ezért plenáris előadások és műhelyfoglalkozások formájában érzékenyítő programokat terveznek. Így e rendezvények résztvevői hiteles és releváns tájékoztatást kapnak a projektben kitűzött célok szükségességéről és az elért eredményekről.
A projekt gerincét képezi az általános iskola és középiskola közötti valamint a felsőoktatásba való átmenetet segítése, a pályaválasztási tevékenység szakszerűbb és konzekvensebb megvalósítását segítő képzések megvalósítása, intézményeken belüli és intézmények közötti tudásmegosztás, valamint a korszerű, tanulást inspiráló, pályaorientációt támogató módszertanok alkalmazása és elterjesztése, valamint tantárgyi ismeretbővítő szakkörök, foglalkozások, táborok kiemelten az MTMI területen.
A projekt időtartama 24 hónap, kezdési időpontja 2017. december 1. és záróidőpontja 2019. november 30.
A szakmai terv fő vonalát az intézmények oktatási profilrendszeréhez igazított tevékenységek, valamint a közösen megvalósítandó programcsoportok alkották.
A Csongrád és Térsége Széchenyi István Általános Iskola, Alapfokú Művészeti Iskola és Kollégium a következő tevékenységeket valósította meg:
Aa: „A siker útja” - Rendhagyó találkozók szervezése: végzett diákok, sikeres emberek, szülők életpályáinak, életútjainak bemutatása.
Ab: „Érdeklődj, kérdezz, tájékozódj!” - Iskolalátogatás továbbtanulási célként azonosítható Csongrád megyei külső intézményben, pályaválasztási rendezvény, projektnap, nyílt nap.
Ba: „A munka világa” - Több szakmaterületet érintő munkahely látogatások.
Bb: „Én is felnőtt leszek!” - Pályaorientációhoz kötött önismereti szakkörök megvalósítása.
Bc: „Legyél te is felfedező!” - A matematikát, a természettudományokat és az informatikát érintő speciális tematikájú, élmény jellegű szakkörök, valamint a szakkörökhöz kapcsolható 1 napos élményjellegű kirándulások szervezése.
Bf: „Hív a természet” – 5 napos erdei tábor szervezése a természettudományok iránt érdeklődő tanulók részvételével.
Bf: „Tapasztalj, mérj, programozz!” - belső iskolai nyári tábor. A tábor a Piroskavárosi és a Szent László Általános Iskolában valósult meg.
Bg: „Robotika és programozás” - IKT eszközökkel, perifériákkal, programozással kapcsolatos készségfejlesztő tevékenység megvalósítása a Szent László és a bokrosi iskolában. A megvalósított programhoz kapcsolódóan a Szent László Általános Iskola élmény jellegű, tanévenként 1 napos, tehát összesen 2 nap kirándulást szervezett.
Cb: „Mutatom az utad” - Pályaválasztási tanár – diák - szülő találkozó, előadás szervezése.
A Csongrád és Térsége Széchenyi István Általános Iskola, Alapfokú Művészeti Iskola és Kollégium, Csongrádi Batsányi János Gimnázium és Kollégium, Makói József Attila Gimnázium által közösen megvalósított tevékenységek:
Ae: Mobil kiállítás készítése egy érdekes informatikai, matematikai vagy természettudományos témában.
Bf: Balatoni közös tábor szervezése.
Ca: Pedagógiai napok, tréningek, közös előadások, nyílt napok megrendezése.
Dc: Az MTMI oktatását segítő és tanulást inspiráló modern technológiák és módszertanok alkalmazása – IKT eszközökkel támogatott matematika, természettudományos, pályaorientációs tanóra/foglalkozás feltöltése.